EMDR metode

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) - desensibilizācija un traumu pārstrāde ar acu kustībām - ir jauna zinātniski pierādīta psihoterapijas metode, kas ir ārkārtīgi efektīva emocionālo traumu terapijā. Psihologi un psihoterapeiti visā pasaulē savā darbā izmanto šo metodi kā papildinājumu klasiskajām psihoterapijas metodēm, jo ar EMDR palīdzību var manāmi ātrāk (salīdzinājumā ar tradicionālām psihoterapijas formām) risināt psiholoģiskās problēmas.

Metodes atklāšana

EMDR metode tika atklāta pavisam nejauši, kad ievēroja, ka atkārtotas acu kustības nomierinoši iedarbojas uz mums.

1987. gadā psiholoģe-psihoterapeite Frensina Šapiro kādā reizē pastaigājoties pa parku, pamanīja, ka viņu satraucošās domas pēkšņi ir pazudušas. Turklāt, viņa piefiksēja, ka, ja atkal atsauc prātā satraucošās domas, tās vairs neiedarbojas tik negatīvi un nešķiet vairs tik nomācošas kā agrāk. Viņa ievēroja, ka laikā, kad parādījās satraucošās domas, viņas acis spontāni sāka kustēties pa labi - pa kreisi, pa labi - pa kreisi. Viņa sāka tīši kustināt acis, koncentrējoties uz dažādām nepatīkamām situācijām un atmiņām un atklāja, ka negatīvo emociju intensitāte manāmi mazinājās.

Frensina palūdza savus draugus, kolēģus un savu semināru dalībniekus veikt to pašu vingrinājumu. Rezultāti izrādījās satriecoši: trauksme mazinājās un cilvēki spēja mierīgāk (un reālistiskāk) uztvert to, kas viņus pirms tam ļoti satrauca.

Tādā veidā nejauši tika atklāta jauna psihoterapijas metode. Turpmāko 20 gadu laikā Frensina Šapiro un viņas kolēģi apmācīja ar EMDR metodi vairāk kā 25 000 speciālistus no visas pasaules. Patlaban Frensina strādā Smadzeņu Pētījumu Institūtā Palo Alto (ASV). 2002. gadā viņai piešķīra Zigmunda Freida prēmiju – tā ir pati nozīmīgākā balva psihoterapijas jomā.

Kā strādā EMDR?

Katram no mums ir iedzimts fizioloģisks informācijas pārstrādes mehānisms, kas uztur mūsu garīgo veselību optimālajā līmenī. Mūsu dabiskā iekšējā informācijas pārstrādes sistēma atjauno mūsu garīgo veselību tāpat, kā ķermenis dabiski izveseļojas pēc traumas. Piemēram, ja mēs sagriežam sev roku, tad visi organisma spēki tiek novirzīti tā, lai rēta sadzītu. Ja kaut kas traucē šim procesam, rēta sāk strutot un kļūst sāpīga. Ja traucēklis tiek likvidēts, dziedināšanas process tiek pabeigts.

Dabiskās informācijas pārstrādes sistēmas līdzsvars var tikt izjaukts neirofizioloģiskajā līmenī kādas traumas vai ikdienas stresa rezultātā. Tādējādi tiek bloķēta smadzeņu dabiskās informācijas pārstrādes sistēmas spēja uzturēt mūsu garīgo veselību optimālajā līmenī. Rezultātā rodas dažādas psiholoģiskās problēmas, jo psiholoģiskās problēmas ir nervu sistēmā uzkrātas negatīvas traumatiskās informācijas rezultāts. Pārmaiņas psiholoģiskajā līmenī notiek tad, kad atjaunojas spēja pārstrādāt informāciju.

EMDR ir paātrināta informācijas pārstrādes metode. Metodes pamatā ir dabisks acu kustību process, kas aktivizē iekšējo traumatisko atmiņu pārstādes mehānismu nervu sistēmā. Noteikta veida acu kustības ļauj piekļūt iedzimtajam fizioloģiskajam traumatiskās informācijas pārstrādes mehānismam, kas rada psihoterapeitisko efektu. Traumatiskās informācijas transformācijas procesā notiek izmaiņas cilvēka domāšanā, uzvedībā, emocijās, izjūtās, vizuālajos tēlos. Metaforiski runājot, mēs varam pārstrādes mehānismu uztvert kā sava veida informācijas „sagremošanas” procesu jeb „metabolismu”, lai šo informāciju varētu izmantot cilvēka izdziedināšanai un dzīves kvalitātes uzlabošanai.

Ar EMDR metodes palīdzību traumatiskā informācija kļūst pieejama, tā tiek pārstrādāta un adaptīvā veidā integrēta. Kā arī tiek pārstrādātas arī mūsu negatīvas emocijas.

Pārstrādes process var notikt ne tikai, izmantojot noteikta veida acu kustību, bet arī izmantojot citus ārējus kairinātājus – piemēram, vieglus piesitienus pa klienta plaukstu, gaismas vai dzirdes kairinātājus.

Ļoti bieži jau pēc viena EMDR seansa cilvēki daudz neitrālāk, bez intensīvām emocijām atceras traumatisko notikumu. Cilvēki sāk daudz reālistiskāk un konstruktīvāk uztvert notikušo un daudz pozitīvāk attiekties pret sevi: „Es izdarīju visu, ko spēju”, „Tas, kas notika, jau ir pagātnē. Tagad esmu drošībā”, „Es paliku dzīvs un tas ir pats svarīgākais”, „Ar mani viss ir kartībā”, „Es esmu labas attieksmes vērta”, „Es spēju tikt galā ar savu dzīvi” utt. Papildus šīm pozitīvajām pārmaiņām domāšanā parasti pazūd arī tā saucamie flash-backs (uzmācīgi traumatiskā notikuma tēli).

Kādos gadījumos palīdz EMDR metode?

EMDR veiksmīgi palīdz tikt galā ar nepārliecinātību sevī, paaugstinātu trauksmi, depresiju, fobijām, panikas lēkmēm, seksuālām problēmām, atkarībām, ēšanas traucējumiem (anoreksija, bulīmija, kompulsīvā pārēšanās), posttraumatiskā stresa traucējumiem (PTST).

EMDR palīdz normalizēt emocionālo un psiholoģisko stāvokli uzbrukumu, katastrofu un ugunsgrēku upuriem. Mazinās pārmērīgu sēru, kas ir saistītas ar tuva cilvēka vai citu cilvēku zaudējumu, intensitāte.

Ar EMDR metodes palīdzību var pārstrādāt agrās bērnības, vēlākas dzīves vai tagadējas negatīvās un emocionāli traumatiskās situācijas.

EMDR veicina emocionālo līdzsvarotību, adekvāta pašvērtējuma, pašcieņas un pārliecinātības sevī veidošanos.



Avots: www.emdr.lv


© 2015

 .